Volg ons op     

Repair Café home  |  Interviews / publicatie  |  Foto’s  |  Contact

Overzicht interviews

 

Repair Café Leidsche Rijn Centrum blij met nieuwe wet die repareren makkelijker maakt: Hele goede zaak

Er zijn tegenwoordig steeds meer kapotte apparaten die niet te repareren zijn vanwege een gebrek aan losse onderdelen. Daarnaast zijn er ook fabrikanten die het de klant moeilijk maken om spullen te repareren. Hier komt een oplossing voor via een nieuwe Europese wet, ‘Right to Repair’. Deze wet geeft consumenten ‘reparatierecht’. In het centrum van de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zit een vestiging van Repair Café, een organisatie met bijna 300 vestigingen in binnen- én buitenland. Deze werkplaatsen met vrijwilligers waar je je kapotte apparaten kunt laten repareren zijn ongekend populair. In Leidsche Rijn centrum zijn ze het eens met de wet. ‘Spullen worden tegenwoordig gemaakt om weg te gooien.’

Wegwerpmaatschappij
Van een kinderfiets tot een koffiezetapparaat en van een stofzuiger tot een fotolijstje: allemaal worden ze hier binnengebracht en allemaal hebben ze één ding gemeen; ze moeten gerepareerd worden. Maar lukt dat ook altijd? Niet altijd, maar wel vaak, zo vertelt Bert de Laan, medeoprichter en reparateur. ‘We schatten in dat tussen de 60 en 70 procent van de spullen die hier binnenkomt gerepareerd kan worden. Ik neem ook weleens mijn eigen kapotte apparaten mee naar het repair café. Ik probeer het altijd eerst zelf te repareren, lukt dat niet, dan ga ik naar mijn collega’s en vraag ik aan hen of zij het kunnen repareren.’ Volgens de reparateur is de maatschappij erop ingericht dat spullen gelijk worden weggegooid als deze stuk zijn. ‘Strijkbout kapot? Weggooien en hup, gelijk een nieuwe kopen! Maar zo werkt het niet. Zo’n apparaat is soms heel simpel te repareren waardoor het nog jaren mee kan. Het scheelt je geld en het is minder belastend voor het milieu.’

Repareerbaar?
Helaas gaat dat repareren niet altijd even makkelijk. In het Utrechtse repair café komt het ook voor dat producten bijna niet te repareren zijn. Neem bijvoorbeeld een koffiezetapparaat van Senseo. Daar zitten helemaal geen schroeven meer in en het apparaat is helemaal in elkaar geklikt. Hierdoor is het heel moeilijk tot niet te repareren, aldus Bert. Hij heeft gelijk: lang niet alle producten zijn te repareren. Volgens de Repair Monitor van de organisatie Repair Café is bijna 35% van de onrepareerbare producten niet te repareren door onderdelen die niet verkrijgbaar zijn. Zo zijn de vervangende onderdelen bijvoorbeeld te duur of helemaal niet op de markt. Bij 8.8% van de niet-repareerbare apparaten is het probleem dat het onmogelijk open te maken is. Maar daar moet de nieuwe Europese wet dus verandering in gaan brengen. Gelukkig zijn er ook fabrikanten die er wel voor zorgen dat hun producten te repareren zijn. ‘Maar dat zou een voorbeeld voor andere fabrikanten moeten zijn’, zo vertelt Bert. Verder vertelt de reparateur dat consumenten soms hoge eisen stellen, waardoor ze het de producent wel erg moeilijk maken om ervoor te zorgen dat hun product repareerbaar is. ‘Mensen willen graag een televisie die minder dan 1 centimeter dik is of een smarthorloge waar je je hele administratie in bij kan houden. Deze apparaten zijn dan ook niet te repareren. Soms kan het ook niet anders.’

Carla’s messenslijper
Terug naar het Utrechtse repair café, dat inmiddels al aardig gevuld is met mensen die graag hun product willen laten repareren. Zo zijn er meerdere moeders met een kinderfiets, een jonge vrouw met een defecte oven en een man met een stofzuiger. Ook Carla is deze middag naar de werkplaats gekomen. Wat heeft zij meegebracht? ‘Een elektrische messenslijper. Hij staat al lang stil, ik denk dat hij het daarom niet meer doet. Het is zonde om de slijper weg te gooien en ik woon in de buurt, dus ik ga uitproberen of zo’n café iets voor mij is. Als het goed bevalt, kom ik vaker, want ik heb een heel lijstje aan kapotte dingen thuis liggen!’ De 64-jarige vrouw heeft er vertrouwen in dat haar product gerepareerd kan worden, want deze is al 25 jaar oud. Dit lijkt onlogisch, maar een kwart eeuw geleden werden producten nog gemaakt om te kunnen repareren. Nu lijkt het eerder alsof ze worden gemaakt om weg te gooien, aldus Carla.

De voordelen van repareren
Er zijn voordelen verbonden aan het kiezen voor repareren in plaats van vervangen, vertelde Bert. Zo is het beter voor de portemonnee én het milieu. Verder is er ook nog een andere reden: ‘Er is ook nog een sociaal aspect. We repareren de spullen echt samen.’ Met Bert aan tafel zitten nog een reparateur en een man met een defect product. Bert wijst naast zich. ‘Dit is Hans, zijn koffiezetapparaat werkt niet meer. Hij is de klant, maar schroeft zelf ook echt mee. Zo lossen we het probleem dan samen op.’

Voor de leesbaarheid is het artikel ingekort. Klik op de link voor het volledige artikel.

Door Evi Pang
verslaggever voor Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern namens de School voor Journalistiek.
25 februari 2024


Wat gebeurt er in het Repair Café Leidsche Rijn Centrum?

LEIDSCHE RIJN
Een Repair Café is een bijeenkomst die draait om repareren van meegebrachte kapotte spullen met hulp van vrijwilligers. Vaak gebeurt dit door een Repair Café uit de buurt.

Mensen uit de buurt bezoeken het Repair Café omdat ze vast besloten zijn dat hun apparaat een tweede leven verdient en dus niet weggegooid hoeft te worden. Bij Repair Café Utrecht – Leidsche Rijn Centrum komen de bezoekers om hun apparaat te laten repareren. Soms samen en soms door de technicus zelf. De bedoeling is dat je zelf meehelpt en meedenkt om weer in orde te krijgen wat je hebt meegebracht.

In het Repair Café leer je dus iets nieuws en ben je ook een ervaring rijker. De Repairders zijn van alle markten thuis. Maar ze zijn ook altijd benieuwd naar dingen die ze nog nooit onder handen hebben gehad. Of het nu gaat om een bijzondere klok, een vreemde lamp, een ongewoon model ventilator of een speciale hanger, de Repairders hebben altijd wel een idee hoe iets gerepareerd kan worden. Verder is naast de allround repairders een fietsenmaker aanwezig voor allerlei (kleine) klussen aan een fiets. En naast alle technische mensen is er ook iedere woensdag een naaister aanwezig. Zij kan assisteren door allerlei naaiwerk/herstel onder handen te nemen.

Voor de leesbaarheid is het artikel ingekort. Klik op de link voor het volledige artikel.

Uit de VAR van 30 januari 2024

 


Weggooien is niet altijd nodig

Bij het Repair Café in InDeKernGezond stroomt het langzaam vol met mensen. Zij kunnen hier terecht met spullen die aan reparatie toe zijn. Het initiatief wordt ondersteund door bevlogen vrijwillige reparateurs en het speelt in op de groeiende behoefte aan duurzaamheid en bewustzijn in een samenleving waarin het weggooien van spullen gebruikelijk lijkt te zijn. ‘Wij geven de spullen hier een tweede leven.’

Duurzaamheid
Twee kale mannen zitten gebogen over een tafel en pielen samen aan een grote gouden lamp. Een van hen is de reparateur, de ander eigenaar. Het is moeilijk in te schatten wie, wie is.
In Leidsche Rijn verzamelen bewoners en bezoekers van daarbuiten zich in het Repair Café om hun kapotte bezittingen een tweede kans te geven. Cornelis Klink, een van de drijvende krachten achter het Repair Café, wijst op de hedendaagse trend van overmatig consumeren en het gemak waarmee nieuwe producten worden aangeschaft. Hij benadrukt echter dat dit vaak helemaal niet noodzakelijk is. In tijden van klimaatverandering is het cruciaal om duurzaam te handelen. Duurzaamheid vormt dan ook het hart van dit Repair Café, waar vrijwilligers helpen bij een divers scala aan producten. Denk aan föhns, kacheltjes, of lampen. Apparaten met schermen zijn wel nog een uitdaging. Hiervoor heb je vaak specifieke onderdelen en gespecialiseerde mensen nodig.

Financiële factor
De vrijwillige reparateurs, vaak handige buurtbewoners, delen niet alleen hun vaardigheden, maar ook hun gereedschap. Het is een ontmoetingsplek waar jong en oud, arm en rijk, samenkomen met één gemeenschappelijk doel: het een tweede kans geven aan waardevolle spullen. Het laten maken van een product kost dan ook geen geld, een belangrijke drijfveer voor mensen met minder te besteden om mee te doen. Donaties zijn welkom, hiervan worden bijvoorbeeld de benodigde onderdelen van gefinancierd. Recentelijk heeft het café zelfs een naaimachine kunnen kopen door deze donaties, waardoor ook kapotte kleding een nieuw leven krijgt.

Voor de leesbaarheid is het artikel ingekort. Klik op de link voor het volledige artikel.

Door Annemarie Lekkerkerker
namens de School voor Journalistiek.
14 december 2023

Nieuwsbrief

Contactgegevens

Kopenhagenstraat 41
3541 CE Utrecht – Leidsche Rijn Centrum
Kijk hier hoe je ons kunt bereiken
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag van 9:30 – 17:00 uur
Bij initiatieven ‘s avonds en/of in het weekend ook geopend

Locatietelefoon:
06 – 2319 5057

Algemene vragen:
Mail naar: info@indekerngezond.nl

Boekingen:
Mail naar: boekingen@indekerngezond.nl

Of bel naar 06 – 1610 6529
bereikbaar donderdag en vrijdag van 13.00 -16.00

Boekingen door en voor medewerkers van Lister gaan via: info@indekerngezond.nl